• 22 November 2019

Uszkodzenie lub zerwanie paska klinowego – co robić?

paski klinowe jcb

Pasek klinowy to bardzo niepozorny, niby zwyczajny gumowy pasek, który okazuje się jednak niezbędny, aby samochód lub inny pojazd mechaniczny mógł się poruszać. Jego zadaniem jest napędzanie takich podzespołów, jak alternator, pompa wodna, czy też klimatyzacja. Paski są bardzo wytrzymałymi elementami, które zwykle pracują sprawnie przez co najmniej kilka lat. Jednak czasami dochodzi do ich uszkodzenia lub całkowitego zerwania. Co wtedy zrobić?

Czy uszkodzony pasek klinowy trzeba natychmiast wymienić?

Bez wątpienia niesprawne działanie paska lub jego zerwanie wymagają wymiany tego elementu. Czy jednak jest to konieczne natychmiast? Jeżeli pasek napędza pompę wodną, a zwykle tak właśnie jest, pod żadnym pozorem nie należy uruchamiać pojazdu. Doprowadziłoby to do bardzo szybkiego przegrzania silnika, a w konsekwencji do jego awarii, która najczęściej wymaga wymiany jednostki napędowej.

paski klinowe jcb

Jednak jeżeli pasek klinowy nie napędza pompy wodnej, dalsza jazda jest możliwa. Powinna być ona jednak możliwie jak najkrótsza, ograniczona do dojazdu do najbliższego warsztatu. Rzecz w tym, iż dzięki paskowi działa alternator. W czasie jazdy bez sprawnego alternatora, jedynym źródłem energii pozostaje akumulator, który tak mocno eksploatowany szybko ulega wyładowaniu, co doprowadza do zatrzymania pracy silnika. Innymi słowy, w takim wypadku kierowca będzie w stanie pokonać jedynie niewielki dystans.

Zastępczy pasek klinowy

Jeżeli kierowca zna się na pojazdach mechanicznych i potrafi wymienić pasek klinowy, dobrze aby zawsze miał go w samochodzie. W takim przypadku może na miejscu awarii dokonać jego wymiany i w ten sposób szybko rozwiązać problem. Kiedy jednak nie jest to możliwe i konieczne jest dotarcie do warsztatu, pozostaje holowanie pojazdu lub też skonstruowanie paska zastępczego. W tym celu niezbędne będzie znalezienie mocnej linki. Sprawdzi się np. linka holownicza, która jest nie tylko wytrzymała, ale również wystarczająco długa, aby owinąć nią koła pasowe silnika i pompy wodnej. Imitacja paska klinowego nie wytrzyma jednak długo – dobrze wykonana wystarczy co najwyżej do tego, aby dojechać do warsztatu. W czasie jazdy należy kontrolować temperaturę silnika, czy aby czasem niepokojąco się nie zwiększa.

Paski klinowe do maszyn jcb

Szczególny rodzaj pasków klinowych stanowią modele przeznaczone do maszyn budowlanych i rolniczych. Pozornie wyglądają bardzo podobnie, ich konstrukcja jest zbliżona do tradycyjnych pasków. Wyróżnia je jednak większa wytrzymałość, niezbędna w przypadku tak mocnych maszyn. Jeżeli chodzi o paski klinowe jcb, nie zalecamy, aby w przypadku awarii czymkolwiek je zastępować. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest wezwanie fachowca, który wymieni pasek klinowy na nowy.