Jak wydłużyć żywotność paska rozrządu?
W wyniku zerwania paska rozrządu w silniku dojść może do niemałego spustoszenia, które wiąże się z kosztownym remontem. Układ rozrządu to konstrukcja, która teoretycznie powinna wytrzymać określony przez producenta przebieg, jednak w rzeczywistości bywa z tym różnie. Jak zatem dbać o pasek, aby ten nie uległ uszkodzeniu w najmniej oczekiwanym momencie?
Regularna wymiana
Podstawą w dbaniu o układ rozrządu jest przede wszystkim regularna wymiana jego poszczególnych części składowych, takich jak pasek, rolki prowadzące i napinające, uszczelniacze, a także pompa cieczy chłodzącej. Producenci samochodów podają sugerowane interwały wymiany rozrządu dla wszystkich modeli. Dla paska rozrządu wartości te wahają się między 60-120 tys. km. Jednak po kupnie auta z rynku wtórnego zalecana jest jak najszybsza wymiana paska, gdyż nawet w przypadku słownych zapewnień poprzedniego właściciela co do niedawnej wymiany paska i jego dobrej kondycji, nie ma nigdy w tej kwestii gwarancji. Inaczej sytuacja wygląda, gdy do auta dołączona jest kompletna dokumentacja serwisowa, która potwierdza składane deklaracje. W obiegu utrzymuje się także pogląd, że pasek rozrządu należy wymieniać co 5 lat, nawet jeżeli dystans przebytych kilometrów nie zbliżył się do maksymalnej granicy. Zaleca się, aby rozrząd wymieniać zawsze w komplecie.
Stanowcze nie dla wycieków
Tworzywo gumowe, które jest budulcem paska rozrządu, składa się z mieszanki kauczuku i kordu, wykonanego ze sztucznego włókna. Materiał ten jest niestety podatny na działanie wielu płynów znajdujących się w komorze silnika i w samej jednostce napędowej. Dotyczy to oleju, płynu chłodniczego, hamulcowego i innych środków chemicznych. Zatem jakiekolwiek wycieki i ich przyczyny, pojawiające się w bliskiej przestrzeni paska, należy jak najszybciej eliminować, gdyż mogą niebezpiecznie przyspieszyć jego zużycie.
Sposób eksploatacji auta
Praca układu rozrządu zależna jest od stylu jazdy i warunków, w jakich eksploatowany jest samochód. Podczas pokonywania dużych dystansów na drogach szybkiego ruchu, kiedy do gaszenia i ponownego rozruchu auta dochodzi sporadycznie, pasek rozrządu będzie się zdecydowanie mniej zużywał. Poruszanie się po mieście skutkuje nieustannym hamowaniem i ruszaniem, nierzadko dość gwałtownym, co w efekcie może się przyczynić do znacznego skrócenia żywotności paska. Oczywiście osoby zamieszkujące tereny miejskie skazane są na tego typu styl jazdy, warto jednak w miarę możliwości go ograniczyć w trosce o dobrą kondycję paska rozrządu.
You must be logged in to post a comment.